Monday, August 22, 2011

cerita puasa #10

cerita pasal kawan.

kita dan kawan tak dapat dipisahkan. macam-macam jenis kawan ada atas muka bumi nih. yang jenis tikam belakang, yang jenis supportive, yang caring, kawan yang hensem macam aku, kawan laki, kawan pempuan, dan ramai lagi. even dengan adik-beradik pun ibarat kawan, n mak n ayah.

pepatah ada menyebut, kawan ketawa mudah di cari, kawan menangis entah kat mana. dalam hidup aku, dah macam jenis orang yang aku jumpa. boleh aku kira, semua orang kawan aku. antara kamcing dengan yang tak kamcing je.

dulu, kawan-kawan aku ramai lelaki, ye la, dah nama pun duk sekolah sejenis, tapi aku tak gay, alhamdulillah. hello, apsal stereotaip sangat nih, asal sekolah sejenis je, mesti gay, ape kt sekolah yang campur laki pempuan tuh xde jugak ke masalah suka sama sejenis? (no offense). tapi itu bukan masalahnya sekarang.

yang jadi masalah adalah macam mana kita nak pilih kawan yang betul2 kita boleh buat teman. susah woo. kalau dah sampai ke tempat yang baru, maka nampaknya kita akan dapat kawan baru. mungkin kawan baru nih bagus dan jujur dan jugak best, sama macam kawan yang lama. even kawan yang lama pun akan alami perkara yang sama, jumpa kawan baru. kawan yang baru kita adapt, kawan yang lama kita still in contact, baru ngam! baru la ukhwah fisabilillah itu mantop! tak lupa member.

even, kalau dah clash pun, berkawanlah dengan 'ex-' kita tuh. ya, tak dinafikan, perasaan cemburu, sayang, rindu, cinta tuh masih ada, terutamanya bila dia dah jumpa orang lain, dan kita masih mengharap kat dia, tapi, come on lar, be profesionale and internasionale, kesah lama tolak tepi kejap, yang penting ukhwah itu perlu di jaga. tak molek la nak bermusuh-musuh. apa barang, macam la Mesia ni besar sangat. (ayat merujuk diri sendiri)

btw, hargailah orang yang disekeliling kita. jangan sembarangan menyakiti hati orang. kalau kita boleh appreciate kawan yang sedia ada nih, tak mustahil dia pun akan appreciate kita jugak. lain orang, lain perangai, lain ragam. kalau kita menyampah dengan orang, tak mustahil, orang pun ada jugak yang menyampah dengan kita. just, jadilah insan yang baik, nanti akan ada orang-orang yang baik akan mendampingi kita, insyaallah.

p/s: kawan biar beribu, bercinta biar setia.




mati itu pasti, hidup, insyaallah (Ramlee Awang Murshid, 2010)

2 comments:

madah berhelah